Skip to content

Werkwijze

Improviseren op je instrument zou je kunnen omschrijven als iets op een bepaald moment spelen dat je in een fractie vóór dat moment hebt bedacht.
In mijn lessen jazzimprovisatie besteed ik de meeste aandacht aan het ontwikkelen van bouwstenen die ervoor zorgen dat je over het akkoordenschema kunt spelen.
En ik kan je geruststellen: we hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Spelen
We gaan heel praktisch en systematisch te werk. Aan de hand van bestaande standards of favoriete stukken die je zelf aandraagt gaan we dieper in op de akkoorden van het stuk. Daarbij krijg je antwoorden op vragen als:
– hoe is het akkoord opgebouwd en hoe is de notatie?
– wat is de functie van het akkoord in het stuk?
– welke toonladders (scales) zijn belangrijk en hoe pas je ze toe op die akkoorden?
Daarbij begeleid ik je op de piano. Dat heeft als voordeel dat we heel efficiënt kunnen werken. Na verloop van tijd leer je de akkoorden herkennen en dus horen. En horen is misschien wel het allerbelangrijkste.

Gelukkig is er een heel grote bron waaruit je kunt putten als het gaat om goede voorbeelden: de schatkamer die jazzgeschiedenis heet. En binnen ieders handbereik: van grammofoonplaat, via cassette en CD, naar I-tunes, Youtube, Spotify etc.

Luisteren
Leren improviseren is voor 50% luisteren naar de grote voorbeelden en 50%  oefenen op je instrument. Logisch dat we dus aandacht besteden aan het analyseren van reeds bestaande solo’s.
Charlie Parker, Stan Getz, Cannonball Adderley, John Coltrane, maar ook Chet Baker, Freddie Hubbard, Miles Davis, Slide Hampton, Benny Goodman en zo kunnen we nog wel even door.
Er is niets mis om bouwstenen van solo’s van hen te gebruiken, om die in je eigen solo’s toe te passen.

Natuurlijk maak ik gebruik van de Real Book, zowel de gedrukte versie als de app (iReal Pro) voor telefoon en tablet. Ook gebruik ik het computerprogramma Band in a Box.
Zowel iReal Pro als Band in a Box zijn erg handig om thuis de behandelde stukken uit de lessen te oefenen.

Uiteindelijk maak ik voor elke leerling een programma op maat, mede afhankelijk van het speelniveau van de leerling en zijn eigen inbreng.

Lees verder: wat komt nog meer aan bod.